lördag 12 januari 2019

oroligt

Vaknade tidigt i morse av att någon valp hulkade.
Kom inte upp något.
Ville inte ha någon frukost ,men var då inte allmänpåverkad och lekte med Malte.
Gav honom vatten via en liten spruta i munnen och han drack det gärna.
Tog en temp som visade på 39,3
Kände mig oroligt och kontaktade veterinären som tyckte vi skulle åka in direkt.
Jag brukar inte välja djursjukhuset i Hässleholm utan istället Helsingborg men kände att det tar 10 min till Hässleholm mot 60 min. Minuter som kan vara viktiga.
Så vi packade in Svante , Malte och Jojo i bilen.
Sov så gott i bilen in.
Här checkar jag in oss och eftersom han varit aningen lösare i avföringen fick vi sätta oss i infektionsmottagningens väntrum.
Bra tyckte jag för vill ju definitivt inte få hem några baciller och där satt vi ensamma.

Tog inte lång stund förrän vi fick komma in och då fick Svante bli lite rakad på benet och en nål sattes.

Han var så duktig. Direkt togs ett glukos prov som låg på 7,4 vilket är helt perfekt.Ny temp togs och deras temp visade 39,0.

Tapper liten hjälte.

Sen kom veterinär Ellinor och gjorde en grundligare undersökning.
Han ömmade på magen och blivit tröttare, mer påverkad och eftersom det nu hade gått några timmar sedan han fick vätska sist behövde han det också.

Eftersom han är så liten ville veterinären behålla honom för att kunna ha full övervakning,ta fler prover , röntga, pencillin, mm. 

JoJo satt i husses knä och hade full koll.

Kändes definitivt inte bra att lämna honom men vill ju självklart att han ska få den bästa vård som finns.
Medan vi väntade på att allt skulle bli klart för inläggning fick han sova hos Malte som beskyddande la tassen om honom.

Nu har jag precis pratat med djursjukhuset. Tempen sjunkit och ligger på 37 nånting, piggare, bra återflöde i slemhinnorna och de sa det var en positiv utveckling och mycket berodde på att vi kom tidigt , åkte innan han blev för påverkad/uttorkad. Imorgon vet vi mer och jag har pratar med Svante`s matte. Viktigt tycker jag att informera om både bra och dåligt.
Kändes inte kul att åka hem med bara Malte och JoJo.
Malte mår bra ,har ingen temp, ätit riktig mat,diat på JoJo och busar.
Är ju extra nojig nu på någon förändring.
Är så glad att de båda är bastanta rejäla valpar för som nu har Svante lite och ta av om det behövs.

1 kommentar:

Marianne sa...

Tittade på filmerna igen ... Så himla söt JoJo är med Malte när Svante är på sjukan. En riktig curlingförälder ❤️